Czy w szkole może być automat?

automaty vendingowe w szkole

Vending to silnie rozwijająca się branża, dlatego zapotrzebowanie na nowe miejsca na automaty jest bardzo wysokie. Maszyny vendingowe widzimy coraz częściej – w galeriach handlowych, szpitalach, a nawet w przestrzeni publicznej. Szkoły, ze względu na swoją specyfikę, wydają się idealnym miejscem do postawienia automatu. Czy jest to dozwolone? Na jakich zasadach automat vendingowy może pojawić się w szkole? Zapraszamy do lektury!

Automaty vendingowe z perspektywy uczniów

Przebieg dnia w szkole w dużej mierze zależy od tego, jak wygląda poranek danego ucznia – a przy porannym pośpiechu nietrudno zapomnieć o zabraniu drugiego śniadania do tornistra. Możliwość zakupu posiłku w szkole to spore udogodnienie, jednak nie zawsze jest to możliwe. Podczas krótkich przerw trudno znaleźć czas na to, by stać w kolejce, a płatności bezgotówkowe w szkolnych sklepikach są rzadko spotykane. Ponadto sklepiki nie są otwarte przez cały dzień, a w wielu szkołach w ogóle nie funkcjonują.

Takie sytuacje są powszechne i zdarzają się od zawsze. Na szczęście żyjemy w czasach, w których problem ten może zostać łatwo rozwiązany. Rozwiązaniem są automaty vendingowe, które od lat są obecne w świecie dorosłych – w biurowcach, na uczelniach – i świetnie spełniają swoją funkcję. W ostatnich latach coraz częściej można zauważyć je w szkołach. Mając na uwadze, iż asortyment maszyn vendingowych w szkołach jest regulowany prawnie, jest to niezwykle korzystna zmiana. Aby dowiedzieć się więcej na temat automatów vendingowych, zachęcamy do zapoznania się z artykułem “Wszystko, co trzeba wiedzieć o automatach vendingowych”.

Automaty vendingowe w szkołach – najważniejsze zasady

Szkoła to jedno z miejsc, w których może pojawić się automat vendingowy. Jest to dozwolone, jednak obarczone pewnymi restrykcjami. Przede wszystkim – szkoła nie może bezpośrednio zajmować się sprzedażą za pośrednictwem automatów vendingowych; musi za to odpowiadać podmiot zewnętrzny. Nie ma jednak przeciwwskazań ku temu, aby szkoła wynajęła powierzchnię na potrzeby postawienia maszyny vendingowej. Odpowiedzialność za tę decyzję leży po stronie dyrektora szkoły.

Kolejnym istotnym aspektem są regulacje prawne dotyczące produktów, które mogą pojawić się w automatach vendingowych na terenie szkół. Rozporządzenie Ministra Zdrowia wyklucza możliwość sprzedaży produktów zawierających więcej niż:

  • 15 g cukru w 100 g/ml produktu gotowego do spożycia, a w przypadku produktów mlecznych nie więcej niż 13,5 g cukru w 100 g/ml produktu gotowego do spożycia,
  • 10 g tłuszczu w 100 g/ml produktu gotowego do spożycia,
  • 0,4 g sodu/ 1 g soli w 100 g/ml produktu gotowego do spożycia, a w przypadku pieczywa półcukierniczego i cukierniczego nie więcej niż 0,45 g sodu/ 1,2 g soli w 100 g/ml produktu gotowego do spożycia.

Rozporządzenie zostało przygotowane z myślą o najmłodszych, aby ograniczyć dostęp do wysoko przetworzonej żywności, z dużą zawartością cukru, tłuszczów i soli. Z tego powodu w maszynach vendingowych, znajdujących się na terenie szkół, najczęściej spotkać można zdrowe, niesłodzone alternatywy popularnych produktów, a także owoce i kanapki. 

Ważna informacja – należy pamiętać, że uczelnie (szkoły wyższe) nie zaliczają się do jednostek systemu oświaty, dlatego automaty znajdujące się na ich terenie nie są objęte wyżej wymienionym rozporządzeniem.

Zdrowe produkty w automatach – propozycje

Troska o zdrowie dzieci i młodzieży to podstawa, dlatego sprzedaż na terenie jednostek systemu oświaty jest częściowo ograniczona. Nie oznacza to, że należy z niej rezygnować – w automatach vendingowych nadal może pojawić się wiele produktów, które nie tylko będą smaczne i pożywne, ale także pozwolą uzyskać zadowalający przychód ze sprzedaży. Zalicza się do nich między innymi:

  • świeże warzywa i owoce – podane w formie gotowej do spożycia,
  • batony z otrębami pszennymi, musli i inne produkty zbożowe,
  • soki owocowe i warzywne bez dodatku cukrów i substancji konserwujących,
  • kanapki z pieczywem pełnoziarnistym, żytnim, bezglutenowym,
  • napoje sojowe, owsiane, kokosowe i inne alternatywy mleka,
  • gorzka czekolada o minimalnej zawartości miazgi kakaowej 70%,
  • bezcukrowe gumy do żucia.

Czy w szkołach powinny pojawiać się automaty vendingowe?

Automaty vendingowe najczęściej kojarzą się z możliwością zakupu słodyczy, napojów i innych wysoko przetworzonych produktów, przez co początkowo rodzice i dyrekcja mogą być do nich sceptycznie nastawieni. Jak się okazuje, ten stereotyp ma niewiele wspólnego z rzeczywistością – głównie za sprawą rozporządzenia, które jasno wskazuje, iż takie produkty nie mogą być sprzedawane na terenie szkoły. To oznacza, że maszyny vendingowe mogą służyć wyłącznie do sprzedaży pełnowartościowych posiłków i przekąsek, które są zdrowe. Sprawdź nasz artykuł w jakich miejscach sprawdzi się automat na słodycze.

Dyrekcja szkoły, decydując się na umieszczenie automatu vendingowego w szkole, może zadbać o dobre odżywianie i prawidłowy rozwój dzieci, a jednocześnie zapewnić szkole dodatkowy przychód z tytułu najmu powierzchni. Zakupy w automatach są bardzo wygodne, głównie za sprawą możliwości płatności bezgotówkowych, które wśród młodych są bardzo popularne. Ponadto w sytuacji, gdy w danej szkole nie funkcjonuje sklepik, dzieci nie będą musiały opuszczać terenu szkoły, by kupić drugie śniadanie, a to z kolei pozytywnie wpływa na wygodę i bezpieczeństwo.